Meillä ei ole varaa tukea nykyistä yksityisautoilua
Autoilun kustannukset herättävät närää kansalaisissa ja näkyvät jo vaalikoneissakin. Ongelma korostuu etenkin Espoossa kaupungin käsistä riistäytyneen autokannan vuoksi. Vaalikone kysymyksissä nostetaan niin ilmaista pysäköintiä kuin suuria investointeja tieliikenteeseen nelikaistaisen Espoonväylän takia.
On selvää, ettei Espoon autoilijoilla ole varaa maksaa autoilustaan omakustannehintaa ja siksi apua haetaankin Espoon kaupungilta erilaisten tukien muodossa. Espoolla on kuitenkin kaupungin elinvoiman kannalta tärkeämpiäkin kohteita joihin panostaa, kuten esimerkiksi asunnottomuuden vähentäminen ja mielenterveysvelan maksaminen. Siksi onkin kysyttävä, onko Espoolla varaa tukea vielä nykyistä enemmän autoilijoita?
Mielestäni ei.
Espoo ja autottomat espoolaiset maksavat jo nyt korkeampia vuokria ja veroja niin maankäytöstä kuin terveyspalveluista autoilijoiden takia. Etenkin uusien julkisen liikenteen investointien johdosta autoilijoilla on nyt entistä parempi mahdollisuus siirtyä joukkoliikenteen käyttäjiksi.
Autojen viemää ja tehottomasti käyttämää tilaa voitaisiin ottaa hyötykäyttöön esimerkiksi rakentamalla uusia asuntoja parkkipaikkojen päälle, muuttamalla autoteitä kävely- ja pyöräreiteiksi ja tekemällä keskustojen pysäköintipaikoista terasseja tai viheralueita.
Muuttamalla parkkipaikat ja pysäköinnin markkinahintaiseksi madallamme autottomien espoolaisten vuokria sekä tehostamme Espoon maankäyttöä. Investoimalla moottoriteihin varatut rahat joukkoliikenteeseen suojelemme lähimetsiä hakkuilta ja Itämerta mikromuoveilta sekä espoolaisia kun sairauksia aiheuttavat ilmansaasteet vähenevät. Ei ole reilua, että kaikkien yhteisillä euroilla rahoitetaan harvojen autoiluelämäntapaa. Vastustetaan yhdessä parkkipaikkasosialismia!
Espoon talous on tiukilla koronakriisin johdosta, eikä meillä ole enää varaa tukea yksityisautoilua nykyiseen malliin. Tässä taloustilanteessa on valitettavasti tehtävä kipeitä päätöksiä eikä kaikkeen yksinkertaisesti ole varaa. Autoilijoiden on nyt aika kantaa kortensa kekoon yhteisiin talkoisiin.